Turkomitéen har i 2022 bestått av Eivind Løvås og Arnfred Antonsen. Dette året har vi hatt hånd om to vandringer.
Torsdag 12. mai ble det arrangert en kveldstur i Enningdalen. Vi hadde samling ved Søndre Enningdalen kapell. Her ble det gitt en kort orientering om kapellets historie, før vi startet på selve vandringen.
Vi tok av på den gamle riksvegen i retning mot Grøvet. Åge Signebøen fortalte om fluktruter til Sverige generelt og om sin fars flukt spesielt. En dramatisk historie som ble fortalt ved «Den store grana».
Derfra gikk vi til Grøvet, som første gang er nevnt i 1391, og hvor den gamle «Taterveien» til Snarsmon går. Deretter gikk vi videre til Bakkeødegården som første gang er nevnt i 1593, men som ganske sikkert er eldre enn som så.
Så gikk turen ned til Signebøen hvor Åge Signebøen fortalte. Det er fire bruk på Signebøen i dag, og på det ene er det den 9. generasjonen som holder til. Alle de ni eierne har vært kvinner.
Vi avsluttet ved kapellet, der vi startet. Det var ca. 20 historieinteresserte turgåere som deltok.
Tidlig kveld torsdag 22.september samlet folk seg ved Bergshaugen sør for Hallerød gård. Til tross for et tungt, grått skylag og fare for regn hadde 16 lokalhistorisk interesserte mennesker valgt å bruke et par timer på en kveldstur her i Haldens østlige grensetrakter. Turkomitéen hadde fått med seg Steinar Nordgjerde, Stein Gjerløw og Rolf Arild Engebretsen til å bidra med informasjon fra området vi skulle vandre i.
Første stopp var ved Hallerødfossen – det største fossefallet i Hallerødelva. Her ble det orientert om virksomheten langs elva, bl.a. tømmerfløtingen fra Boksjøene. Ved selve fossen har det gjennom tidene vært både sag og mølle.
Ferden gikk videre til Hallerød, hvor det naturlig nok ble formidling av gårdshistorie. Vi fikk bl.a. vite at midt på 1800-tallet var Even Soot, sønn av kanalbyggeren Engebret Soot, eier av gården et par års tid.
Så bar det på sti inn til Hallerøddammen – helt sør i Søndre Boksjø. I slutten av september blir det tidlig mørkt og i tussmørket gikk turen videre på sti og vei på svensk side av grensa tilbake til brua ved Hallerødfossen. Derfra var det bare fem minutter å gå til bilene.
Andre vandringer og arrangement (styret)
- Torsdag 17. mars Foredragskveld på Gamle Prestebakke. Lars Ole Klavestad: «Kirken i landskapet». Det møtte fram ca. 50 personer som fikk en illustrert tur gjennom vakre Østfoldlandskap og tilhørende kirker.
- Søndag 8. mai: Vandring på GALÄRVÄGEN; I samarbeid med Økomuseum Grenseland. Ulf Hansson, Strömstads Museum bisto med orienteringer under arrangementet. Dagen var forberedt med oppsett av nytt skiltstativ og påmontert informasjonstavle. Det var 16 frammøtte på Kärleksudden, men ikke alle ble med på den videre ferden til noen av de øvrige besøksmålene på Galärvägen. Det ble gitt en generell orientering om Galärvägen og plassering av startskiltet for Galärvägen ble plassert på Kärleksudden. Ferden gikk videre til Gröne hög, Blomsholm, Näsinge kyrka og Hällesmörksviken. Ved sluttpunktet kom også en journalist fra Strömstads Tidning og lagde en reportasje om Galärvägen.
- Lørdag 14. mai: Seminar: «Flykten till Sverige»; Gribsrød gård: Et samarbeid med Økomuseum Grenseland og Kulturlandskapet (Fjällbacka). Dagen startet med en orientering på Elgåfossen- som var en sentral del i historikeren Hanssons fortelling om flyktningene under den tyske okkupasjonen 1940-45. Deretter forflyttet vi oss til Gribsrød gård der foredragene ble holdt. Det var totalt 30 deltakere med innlegg av Lars Hansson, Grete Brustad Nilsen og Svein Norheim
- Onsdag 14. juli: Vandring: Berby. Vandringen ble ledet av Torbjørn Østby med rundt 50 deltakere. Turen gikk fra P-plass ved brua via Olavskleva til Ålegårdskollen med bronsealderrøsene. Deretter gikk returen nordover via Grønne bakke og ned til parkeringsplassen.
- Fredag 9. september: Monolittbruddet – i stenhoggernes fotspor; i samarbeid med Økomuseum Grenseland. På en noe hustrig høstkveld var det dessverre svært få som fant veien til Monolittbruddet. Mange gikk da glipp av en fin orientering av Ulf Vidar Larsen med bildeframvisning om Monolitt-transporten. En utrolig spennende og fascinerende historie.